Tehtävä 4
Luonnonvarojen säästäminen
1.Järjestimme kierrätystorin toimitiloissamme (viikon lopussa Kierrätyskeskus haki pois jäljellä olevat tavarat).
4.Haastoimme yksikkömme toimipisteet leikkimieliseen energiasäästökilpailuun.
6.Perustimme henkilöstölle lainatavara-palvelun, johon voi ilmoittaa työkavereille lainattavaksi esimerkiksi työkaluja, peräkärriä, juhlatelttaa jne.
9.Muistutimme jätteiden lajittelusta lakupalkintojen kera.
11.Teimme aiheeseen soveltuvia päivityksiä ja teemapäiviä.
13.Kierrätyspäivät, tuunausnurkka (ideoita, esimerkkejä, materiaaleja tarjolla), vihreä mies -tietoisku (jakoi energiansäästö- ja kierrätys vinkkejä ympäri taloa yhden päivän), muutimme roskakeräyksemme sekajätteestä energiaksi ja tarkistimme jätehuoneessa jakeiden tyhjennysvälit.
25.Henkilöstöruokalamme tarjosi lounaalla ilmastoystävällistä ruokaa koko viikon ajan.
26.Teemana autoilun vähentämisen keinot: julkinen, pyöräily/kävely, kimppakyyti ja etätyö.
30.Teimme "energiasissikierroksen" eli yhden työpäivän päätteeksi organisaation ekotukihenkilöt kiersivät oman toimipisteensä työhuoneet läpi ja tsekkasi onko valot, tietokone ja näyttö sammutettu. Huoneeseen jätettiin lappu ja 1-3 suklaata sen mukaan mitä oli sammuksissa.
32.Jokaiselle päivälle oli valittu teema MAMA (matka maanantai), TETI (telkkariton tiistai), KÄKE (kännykätön keskiviikko), TUTO (turhake torstai) ja PIPE (pimeä perjantai).
35.Asukkaille energiansäästöilta.
37.Järjestimme paperinsäästökampanja.
Tiedon jakaminen
2.Järjestimme tietovisan energia-aiheesta henkilökunnalle.
5.Jaoimme tietoa omista energiapalveluistamme ja niiden avulla saavutettavasta säästöpotentiaalista.
8.Julkaisimme ohjeen ekologisen kestävyyden huomioimiseksi hankinnoissa.
9.Muistutimme jätteiden lajittelusta lakupalkintojen kera.
10.Sisäistä tiedotusta vuoden mittaan tehdyistä energiansäästötoimenpiteistä.
12.Energia-aiheinen tietokilpailu ja arvontaa.
14.Jaoimme aiheeseen liittyvää tietoa Facebookissa: ilmalämpöpumpuista, valaistuksesta ja energiatehokkuussopimuksista.
15.Teimme oman kampanjan, jossa muistuttelimme asiakaitamme energianhallintaan liittyvistä palveluistamme.
16.Infopiste kirjastossa, jossa osan aikaa henkilökohtaista neuvontaa. Energiansäästöstä juttu maakunnallisessa sanomalehdessä.
17.Viikon jokaiselle päivälle tehtiin artikkeli energiansäästöstä sisäiseen intranettiin.
18.Raportoitiin henkilöstölle biojätteen määrä päivittäin henkilöstöravintolasta.
19.Julkaisimme omia energiansäästöön liittyviä artikkelejamme.
20.Jaoimme somessa energiansäästövinkkejä.
21.Kerroimme omista uudistuksista jotka koskivat juuri energiatehokkuutta.
22.Järjestimme energiansäästöön liittyvän tietokilpailun.
23.Järjestimme energiansäästöviikon näyttelyn ja Energia-aamiaisen.
24.Keskustelimme yrityksen sisällä energiatehokkuudesta.
27.Jaoimme Facebook-sivullamme Energiasäästöviikon FB-sivun materiaaleja ja julkaisimme kuvan paikallisen koulun oppilaista Hei Kaikki toimii -materiaalipaketin kanssa.
28.Vedensäästöön liittyvä kilpailu, muistuttelutarrat eri puolille toimistoa.
29.Julkaistiin intrassa energia-aiheisia artikkeleita, tietoiskuja sekä hyviä käytäntöjä.
31.Linkitimme yrityksen toimintatavoitteita energiatehokkuuden ajattelumalliin.
33.Ostimme kulutusseurantamittareita joita asukas voi lainata selvittääkseen kotinsa energiankulutusta
34.Kaupungin Tekniikkakeskuksen Tilapalvelujen valvomohenkilöstö valjastettiin seuraamaan kiinteistöjä viikon aikana erilaisin teemoin (mm. sähkönkulutus, lämpö jne.).
36.Teimme henkilöstölle kyselyn ympäristöystävällisistä työtavoista. Kyselyn tarkoitus oli herätellä työntekijöitä miettimään toimintatapojaan ympäristönäkökulmasta. Vastaajien kesken arvottiin ympäristöystävällisiä palkintoja. Ekotukihenkilöt liimasivat toimistolla ja joissain toimipaikoissa ympäristöystävällisistä toimintatavoista muistuttavia tarroja.
Kierrättäminen
6.Perustimme henkilöstölle lainatavara-palvelun, johon voi ilmoittaa työkavereille lainattavaksi esimerkiksi työkaluja, peräkärriä, juhlatelttaa jne.
9.Muistutimme jätteiden lajittelusta lakupalkintojen kera.
13.Kierrätyspäivät, tuunausnurkka (ideoita, esimerkkejä, materiaaleja tarjolla), vihreä mies -tietoisku (jakoi energiansäästö- ja kierrätys vinkkejä ympäri taloa yhden päivän), muutimme roskakeräyksemme sekajätteestä energiaksi ja tarkistimme jätehuoneessa jakeiden tyhjennysvälit.
18.Raportoitiin henkilöstölle biojätteen määrä päivittäin henkilöstöravintolasta.
Työhyvinvointi
2.Järjestimme tietovisan energia-aiheesta henkilökunnalle.
3.Vietimme porraspäiviä.
4.Haastoimme yksikkömme toimipisteet leikkimieliseen energiasäästökilpailuun.
7.Järjestimme henkilökunnan kesken rappuskaban.
12.Energia-aiheinen tietokilpailu ja arvontaa.
13.Kierrätyspäivät, tuunausnurkka (ideoita, esimerkkejä, materiaaleja tarjolla), vihreä mies -tietoisku (jakoi energiansäästö- ja kierrätys vinkkejä ympäri taloa yhden päivän), muutimme roskakeräyksemme sekajätteestä energiaksi ja tarkistimme jätehuoneessa jakeiden tyhjennysvälit.
24.Keskustelimme yrityksen sisällä energiatehokkuudesta.
28.Vedensäästöön liittyvä kilpailu, muistuttelutarrat eri puolille toimistoa.
30.Teimme "energiasissikierroksen" eli yhden työpäivän päätteeksi organisaation ekotukihenkilöt kiersivät oman toimipisteensä työhuoneet läpi ja tsekkasi onko valot, tietokone ja näyttö sammutettu. Huoneeseen jätettiin lappu ja 1-3 suklaata sen mukaan mitä oli sammuksissa.
32.Jokaiselle päivälle oli valittu teema MAMA (matka maanantai), TETI (telkkariton tiistai), KÄKE (kännykätön keskiviikko), TUTO (turhake torstai) ja PIPE (pimeä perjantai).
36.Teimme henkilöstölle kyselyn ympäristöystävällisistä työtavoista. Kyselyn tarkoitus oli herätellä työntekijöitä miettimään toimintatapojaan ympäristönäkökulmasta. Vastaajien kesken arvottiin ympäristöystävällisiä palkintoja. Ekotukihenkilöt liimasivat toimistolla ja joissain toimipaikoissa ympäristöystävällisistä toimintatavoista muistuttavia tarroja.
37.Järjestimme paperinsäästökampanja.
38.Jaoimme yritysten ja kuntalaisten energiatehokkuuspalkinnot.
Tehtävä 3
It-tuotteen hankinnassa kannattaa aina miettiä onko tuote luonnolleystävällinen. Esimerkiksi. televisiota hankkiessa kannattaa miettiä sen sähkön kulutusta. Kannattaa myös tarkistaa missä se on valmistettu ja miten se on valmistettu. Kannattaa hankkia tuote joka on mahdollisimman luontoystävällinen, koska se todennäköisesti myös kuluttaa vähemmän.
Tehtävä 2
ENERGAMUOTO
Erilaisia muotoja missä energia voi esiintyä niitä ovat esimerkiksi sähköenergia, lämpöenergia, kemiallinen energia, säteilyenergia ja liikeenergia.
Aina tulee erillaisia tilanteita joissa todennäköisesti käyttää jotakin energiaa.
AURINKOPANEELI
Laite joka laitetaan esimerkiksi katolle keräämään sähköä muuttamalla auringon säteilyenergian sähköenergiaksi.
Jollain työpaikalla saattaa olla aurinkopaneeleja joista sähkövirta tulee.
BIOTALOUS
Fossiilisten tuotteiden korvaaminen biopohjaisilla tuotteilla.
Käyttää enemmän biopohjaisia tuotteita töissä.
HUIPPUTEHO
Maksimi tehoa jota esimerkiksi työntekijä tai jokin laite saavuttaa.
Huipputeho on aina hyväksi työpaikalla.
VIISAS LIIKKUMINEN
Ympäristön suojelemista kulkemalla ympäristöystävällisillä ajoneuvoilla.
Saatan liikkua pyörällä.
VÄHÄ HIILISYYS
Yhteiskunnan toiminnoista, jotka sisältävät sekä tuotannon että kulutuksen, aiheutuu mahdollisimman vähän hiilidioksidia.
Saatan joutua valitsemaan kierrätystavan jolla ei aiheudu paljoa hiilidioksidia.
RESURSSITEHOKKUUS
Käyttää mahdollisimman vähän maapallon resursseja.
Saatan joutua käyttämään esim. pyörää liikkumiseen
HIILIDIOKSIDI
Kasvihuonekaasu.
Kierrätys oikealla tavalla auttaisi.
RESURSSIVIISAUS
Osaa käyttää erillaisia resursseja.
Hyvä taito osata.
ENERGIA
Kyky tehdä töitä.
Energiaa olisi hyvä olla töissä jotta jaksaa.
Tehtävä 1 taulukko
TREENI 7
Työssäoppimaan lähteissäsi:
Millainen
top-paikka sinulla on? Miten pukeudut sinne? Millaiseen työpaikkaan pukeutuisit
hienommin?
Olen saanut top-paikan Hämeenlinnan
toimistotarvike oy:stä. Ajattelin laittaa jonkun siistin paidan ja farkut. Aion
myös laittaa meikkivoidetta otsaan, koska espanjan reissulta jäi nätti raja
lippiksestä. Pukeutuisin hienommin, jos olisi tiedossa vaikka jokin kokous.
Kuvaile
muutoin ulkoisen olemuksen merkitys työpaikalle mennessäsi: siisteys (vaatteet,
hiukset ym. hygienia), käyttäytyminen, elekieli, työpaikan toimintatavat jne.
Vaatteet ovat perussiistit
ja laitan varmaan hiukset kiinni.
Mitkä
ovat työssäoppimisesi tärkeimpiä toimintatapoja, jotka sinun tulee muistaa?
Tehdä tehtävät kunnolla ja
olla ajoissa.
Kuvaile
top-paikkaasi tarkemmin: kuinka iso se on (henkilökunnan määrä)?
Ketju? mitä kaikkea siellä tehdään? Millä alalla toiminta
tapahtuu? Etsi lisää tietoa heidän nettisivuilta. Opiskele tämä asia
huolella, jotta osaisit ensimmäisenä päivänä kertoa, mitä tiedät heistä.
Kysymyksillä osoitat aktiivisuuttasi ja perehtyneisyyttäsi. Millaisia
kysymyksiä esittäisit heille?
Henkilökuntaa on suunnilleen 10 ihmistä.
Niitä ei ainakaan Hämeenlinnassa ole kuin yksi enkä löytänyt muualtakaan
suomesta. Asiakaskäyntejä, tietokoneiden räpläämistä, pieni muotoista
koodausta.
Työssäoppimisesi sisältö:
Kuvaile,
mitä kaikkea sinun tulisi päästä topissa tekemään?
Käyttämään vähän kaikkea
taitoa mitä olen oppinut eli asiakaspalvelu,
Kuvaile
tarkoin, mitä kaikkea olet tähän mennessä koulussa jo oppinut kaikista ko.
asioista. Ei riitä, että kerrot oppineesi kuinka palvella asiakkaita. Ellet
tarkenna tuota lausetta perustellen, no mitäs kaikkia asioita asiakkaita
palvellessasi sinun sitten tulisi muistaa? Jne.
Olen oppinut asiakaspalvelua ja olen
huomannut että koulun myötä olen uskaltanut paljon paremmin puhua
tuntemattomille ihmisille. Asiakaspalvelussa tärkeätä mielestäni on muistaa
olla ystävällinen ja koittaa neuvoa parhaansa mukaan. Olen myös oppinut
koodaamaan vähän esim. html, javascript ja erilaisilla pelinteko alustoilla.
Olen myös oppinut office sovelluksista paljon esim. laskemaan exelillä ja
tekemään oikeita asiakirjoja.
Kuvaile
vielä millaisia tavoitteita asetat itsellesi kyseiseen paikkaan.
Tavoitteeni on että hoidan työssäopin niin
hyvin että pääsisin samaan paikkaan ensi kesänä kesätöihin.
- Katso winhasta oma kurssitilanteesi. Kuinka monta ospia on koossa? Onko yhtään hylsyä, eli X-merkintää? Onko kaikki tähänastiset kurssit suoritettu siis hyväksytysti?
Minulla on 74
opintopistettä mutta puuttuu äidinkieli 3 ops, fysiikka ja kemia 2ops,
yrittäjyys ja yritystoiminta 1ops. Missään kohtaa minulla ei X ole vaan osa
loppuu vasta ensiviikolla ja yrittäjyydessä olin viimevuonna mutta en saanut
opintopistettä.
- Tarkista YTO-opintojesi tilanne: onko kaikki ytot tehtynä? Löytyykö kaikista yto-koreista oikea määrä osaamispisteitä? Mistä vielä puuttuu jotain? Jos sinulla on vielä puutteita, sinun tulisi ilmoittautua nyt lopuille kursseille.
Ylempänä olevat 3
kurssia puuttuu mutta äidinkieli ja fysiikka ja kemia loppuvat ensiviikolla ja
yrittäjyys kurssin syy oli ylhäällä mutta menen sinne kun on uusi mahdollisuus.
- Tarkista treeni-tehtävät: onko kaikki 6 tämän syksyn treenitehtävää blogissasi selkeästi kunnossa? Ne tulisi olla omana kokonaisuutenaan selkeästi niin, ettei ko. tehtäviä tarvitse hakea monesta paikasta. Jos nyt on sekaisin muiden tehtävien joukossa, niin muokkaa blogiasi niin, että tehtävät löytyvät esim. omalta treeni-sivulta tai jopa omasta treeni-blogista, jonka linkität omaan emoblogiisi.
Treeni 1 palautin
satun sähköpostiin. Treeni 2 oli Tiian tunnit. Treeni 3 on blogissa. Treeni 4
on blogissa. Treeni 5 olimme t17dt tunnilla. Treeni 6 on blogissa.
TREENI 6
Englanti
tehtävä 1
1. Ei tarvitse välttämättä rahapussia. Monet etukortit voi myös liittää pankkikorttiin.
2. Sirukortilla pääsee 19 eri Euroopan maahan. Ei tarvitse allekirjoittaa papereita.
3.Kortista ei hyödy ellei kyseinen kauppa salli sitä.
4. Lisenssi on vuodesta viiteen vuoteen.
5. Kortin voi saada ilmaiseksi pankista tai voi joutua maksamaan kuukausi maksua.
tehtävä 2
1. Käteinen
2. Rahapussi
3. Yritysalennuskortti
4. Pankki
5. Allekirjoitus
6. Matkakulut
7. Pin koodi
8. Voimassaoloaika
tehtävä 3
1. Debit cards are used more often.
2. By showing your bonus card you get discount.
3. Smart card can be used to buy bus ticket.
4. Instead of writing your sing, you can put your pin code.
5. Unfortunately your card isn't valid.
Essee tehtävä
Miten vastaanotan asiakaspalvelijana turvallisesti erilaisia maksuvälineitä?
Kehotan asiakasta maksamaan turvallisella välineellä esim. pankkikortti, luottokortti tai käteinen.
Voin myös asentaa myymälään valvontakameroita tai palkata vartijan.
Miten toimin asiakaspalvelijana erilaisissa ongelmatilanteissa (liittyen maksutapahtumiin, mieti ensin, millaisia nämä tilanteet voisivat olla, ja tee sitten selkeä ohje jokaisesta tilanteesta)?
Jos asiakkaan kortti ei toimi putsaan korttia ja pyydän koittamaan uudelleen jos ei edelleenkään toimi kehotan menemään nostamaan pankkiautomaatilta rahaa.
Jos taas selviää että rahaa ei ole niin sanon etten valitettavasti voi myydä tuotteita.
Jos taas ei ole oikeaa valuuttaa niin silloin pyydän ystävällisesti vaihtamaan rahaa pankissa.
Miten tunnistan aidot setelit?
Myymälässä voi olla kone joka tunnistaa onko seteli aito.
Mutta kaikissa myymälöissä ei ole jolloin voit tarkistaa:
Kaiverruspainatus (seteli tuntuu karhealta)
Vesileima (Europa-sarjassa kasvokuvavesileima)
Turvalanka.
Hologrammi.
Valoa vasten täydentyvä kuvio.
Erikoispainovärit (Europa-sarjassa hohtavanvihreä arvonumero)
https://www.suomenpankki.fi/fi/raha-ja-maksaminen/eurosetelit/setelien-tunnistaminen/
Maksukortin turvallinen käyttö:
- Älä mielellään käytä lähimaksu ominaisuutta.
- Älä tallenna/jätä muistiin maksutietojasi nettiin.
- Jos kortti on hukkunut eikä löydy millään niin sulje kortti.
- Älä kerro pin koodiasi koskaan kellekkään.
- Koita kirjoittaa tunnusluku aina mahdollisimman nopeasti ja piilossa jolloin varkaat eivät näe korttisi koodia.
- Varo esim. bensa-asemalla mahdollisesti olevaa kopiointi laitetta.
- Älä laita maksutietojasi epäluotettaville sivustoille.
TREENI 5
Olimme auttamassa T17DT oppilaita tutoriaalin tekemisessä.
TREENI 4
Kävimme tutustumassa T15DT oppitunnilla. Oppilaita ei ollut kuin 4 paikalla koska suurin osa oli kotona tekemässä etänä joten en saanut paljon tietoa. Näin kuitenkin kun tehtiin peliä Unitylla ja se oli todella mielenkiintoisen näköistä. Tykkään erittäin paljon 3D peleistä. En kuitenkaan itse ole vielä oppinut käyttämään unityä. Oppilaan mielestä se oli hieman haastavaa oppia mutta ei kuitenkaa mahdotonta. Näin myös kun peliä tehtiin gamemakerilla. Oppilaan peli näytti todella hienolta verrattuna siihen mitä olen itse sillä sovelluksella tehnyt. Yksi oppilaista käytti virtuaalitietokonetta ja kyllä se näytti sujuvan paljon paremmin kuin itselläni. Muuta en oikein saanut mutta oli kuitenkin kiva seurata heidän tekemistään.
TREENI 3
Fysiikan tehtävät
Katsoin verkkoluennon kestävästä työstä, jonka oli tehnyt TJS opintokeskus.
Luennolla puhuttiin:
KESTÄVÄTYÖ
- Uusien työpaikkojen tulemisesta
- Koulutuksen- ja sosiaaliturvan järjestelmistä
- Vastaavista muuttuvista osaamis-, työmarkkina- ja toimeentulo tarpeista
- Nuorten työllisyyden tukemisesta
- Työtekijöiden mahdollisuuksista vaikuttaa omiin työtehtäviinsä
SOSIAALISESTI KESTÄVÄ KEHITYS
- Ihmisarvojen, oikeudenmukaisuuden ja maailmanlaajuinen tasaarvo
- Oikeuksista hyvinvointiin
- Mahdollisuuksista vaikuttaa itseään koskeviin päätöksen tekoihin
TREENI 2
Tiia piti meille tunnit.
TREENI 1
Tehtävät lähetin Satulle sähköpostiin.
Olet tehnyt tosi huolellista jälkeä treeneissä! Hienoa! Tsemppiä topiin.
VastaaPoista