Palvelu pelaa

Kurssit: Palvelutilanteiden hoitaminen, Liiketoimintaympäristössä toimiminen, Verkkopalvelun käyttäminen

TEKIJÄ 2017


 Kävin Tekijä 2017 tapahtumassa Goodmanissa 9.helmikuuta. Tapahtumassa oli eri yrityksiä ostoskärryjen kanssa joissa oli yrityksen nimellä varustettua krääsää mm. kyniä, karkkia. Kävin muutamaa katsomassa lähempää mm. Puuliittoa siellä minua kiinnosti eniten puuliiton oranssit kassit, mutta kuulin myös samalla paljon hyvää tietoa puuliitosta. Kävin myös katsomassa lähempää tyonpaikan kärryä siellä minulle kerrottiin paljon tietoa työkokeiluista ja siitä mitä töitä Hämeenlinnalla on tarjolla. Kuuntelin myös Panssarinyrkin esityksen joka oli myös hyvä esitys vaikka olen sen aikaisemminki useaan kertaan kuullut.




Tyonpaikan kärry →















KULUTTAJANSUOJA- JA TUOTEVASTUULAKI


Osa 1


Tutustu kuluttajansuojalakiin huolella. Kenelle tuo laki on tarkoitettu? Kenelle ei? Millaista tietoa sieltä yleisesti löytyy? Avaa sisältöjä omin sanoin essee-muotoon.

-Laki on tarkoitettu elinkeinoharjoittajille ja kuluttajille

-Tietoa löytyy kulutushyödykkeiden tarjonnasta ja myynnistä.

-Laissa puhutaan mm. markkinoinnista ja menettelystä asiakassuhteessa, sopimusehtojen sääntelystä, sopimuksen sovittelusta ja tulkinnasta, kuluttajankaupasta ja asunto-omaisuuteen liittyvistä kuluttajaluotoista. Asiat on tiivistetty hyvin ja selkeästi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuluttajansuojalaki

Osa 2


Millaisia asioita markkinaoikeus käsittelee?


-Markkinaoikeus ratkaisee kilpailu ja valvonta-asioita ja hankinta-asioita.


Kerro omin sanoin, millainen vertaileva mainonta on lain mukaan sallittua. Ks. laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa.


-Mainokset, joissa sanotaan lievästi, että on parempi, mutta ei saa pilkata tai sanoa toisen liikkeen tuotetta huonoksi tai haukkua sitä ettei se haittaa kyseisen firman liiketoimintaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Markkinaoikeus
www.kho.fi/fi/index/Muuthallintotuomioistuimet/markkinaoikeus.html

Miten rangaistaan seuraavissa tilanteissa:

a.    kilpailumenettelyrikos

-Sakko

www.heikniemi.fi/rikoslaki/rl30.html
b.    yrityssalaisuuden väärinkäyttö

-Sakko tai vankeus
www.laki24.fi/yrit-yritystoiminta-yrityssalaisuuden_vaarinkaytto/
c.    yritysvakoilu

-Sakko tai vankeus, teon yritys on rangaistava
www.laki24.fi/riri-rikokset-elinkeinorikokset-yritysvakoilu/

Osa 3


Tutustu tuotevastuulain sisältöön. Miksi tällainen laki on tehty? Ketä se palvelee? Ja millaisissa tilanteissa? Ota jokin esimerkkiyritys, josta pohdit ainakin muutaman erilaisen tilanteen, jossa tuotevastuulakia tarvitaan. Millaisia nuo tilanteet ovat? Kuinka ne voitaisiin hoitaa? Laadi pieni kirjoitelma tästä kokonaisuudesta.





-Laki on tehty, jotta tuotteesta tullut vahinko on pakko korvata


-Kuluttajaa, joka on kärsinyt vahinkoa tuotteesta


-Jos esim. tuote on huonossa kunnossa ja päästää jotain myrkyllistä tai polttaa koko talon, niin asiakas saa korvauksen vahingosta.


-Tilanteet voidaan hoitaa esim. sairaalalaskujen maksamisella.

https://www.minilex.fi/a/tuotevastuulaki https://fi.wikipedia.org/wiki/Tuotevastuu 





HYVÄÄ TEKEMÄSSÄ

Tarkoituksena on hankkia atk-laitteistoa kouluille joilla ei ole varaa niitä itse hankkia. Jolloin pienimmätkin koulut saisivat tarvittavat atk-laitteistot.


Tavoitteena siis saada kaikille suomen pienimillekin kouluille jonkinlaista atk- laitteistoa.


Jotta tavoite toteutuisi haettaisiin eri yrityksiä sponsoroimaan tätä hankintaa ja keräyksiä järjestettäisiin mahdollisimman paljon varsinkin kouluilla jotka ovat vähävaraisia.

Sponsori rahaa kerättäisiin eri yrityksiltä mm. soiteltaisiin ja kyseltäisiin haluaisiko auttaa.



Vähävaraiset koulut löydettäisiin tutkimalla kaikkien suomen koulujen käytössä olevat rahat ja koulut olisivat enimmäkseen peruskouluja.


KOTITEHTÄVÄ: KÄYTÖNTUEN PALVELUA TARJOLLA





Neuvoin mummoani kuinka vaihtaa google suomenkielelle koska oli jotenkin onnistunut vaihtamaan sen espanjaksi.


Ohjeet:


1. Mene Googleen.

2. Avaa oikeasta alareunasta asetukset ja valitse hakuasetukset.
3. Vasemmassa reunassa lukee kielet valitse se.

4. Lopuksi etsi listasta Suomi.

VERKKOPALVELUT: TIEDOSTON SALAAMINEN JA SEN KÄYTTÖTARKOITUS

1.
- Kryptaus = tiedon salaaminen
- Enkryptaus = kryptaamista (salaamista).
- Dekryptaus =  kryptauksen purkamista (salauksen ratkaiseminen).

2.
Salausmenetelmien tarkoituksena on varmistaa, että tiedot säilyvät luottamuksellisina, eheinä ja kiistämättöminä. Niiden tavoitteena on luoda salaus, jonka murtaminen kohtuullisessa ajassa ja kohtuullisin resurssein on mahdotonta.

3.
Esim. Houkuttelemalla käyttäjä asentamaan haitallisia ohjelmistoja tai muodostamaan takaportti päätelaitteelle.

4.
tarjoaa erittäin hyvät työkalut sekä oman palvelimen että käyttäjän oman selaimen testaamiseen. Palvelimen tiedot voidaan tarkistaa palvelintestillä ja käytettävän selaimen tuen selaintestillä.

5.
Ilmaiset:
-  AxCrypt
-  VeraCrypt
-   Rohos Mini Drive
Maksulliset:
- Symantec
- gyberghost
  6.
- Maksulliset ovat yleensä parempia kuin ilmaiset.
- Maksulliset ovat myös yleensä luotettavampia.
7. Kun kyseessä on jotain salaista tietoa mikä ei saa olla julkisessa verkossa.
8. Symantec
  http://buy-static.norton.com/norton/ps/bb/3up_ns1_ns_nsbu_fi_fi_hybrid_notw_brnf.html?om_sem_cid=hho_sem_sy:fi:bng:fi:e|kw0000004480|12488447355|c&country=FI
http://tamapaiva.blogspot.fi/2012/01/anonyymisti-internetissa-ilmaiseksi.html
http://www.ilmaisohjelmat.fi/salaus
https://www.vahtiohje.fi/web/guest/tyypillisia-uhkia-ja-tarkeita-huomioitavia-asioita
https://www.yksityisyydensuoja.fi/salatut-sivut
https://www.yksityisyydensuoja.fi/tietojen-salaaminen
http://www.webopas.net/kryptaus.html
http://www.cs.tut.fi/etaopetus/titepk/luku20/salaus.html

TUTORIAALIT JA NIIDEN TEKEMINEN

OSA 1


Katsoimme Eetun kanssa tutoriaalin Photoshopista. Se oli selkeä ja hyvin ymmärrettävä ja se oli kuvattu niin että jokainen kohta tuli selväksi. Tutoriaali oli tehty videoklipeistä.



OSA 2


https://www.youtube.com/watch?v=5laxZo8BS74


Teimme Eetun kanssa tutoriaalin kuinka kääntää tietokoneen näyttö mihin suuntaan tahansa.

Videossa näkyy vain miltä näyttö näyttää käännettynä se ei ole siis tutoriaali mutta kerron tässä vielä miten näyttö kääntyy:

Paina Alt Gr pohjassa ja siinä samalla paina mitä tahansa nuoli näppäintä jolloin näyttö kääntyy siihen suuntaan.


Tämä on hyödyllistä esim. jos tarvitset näytön pysty suuntaan vaikka lukeaksesi kirjaa.


DATANOMIEN TYÖSKENTELY YMPÄRISTÖ OSA2


Tutustuimme lisää datanomien työpaikkoihin ja tässä niistä esimerkkejä.



Ohjelmoija tai ohjelmistosuunnittelija:


- Työskentelee: Ohjelmistotuotannon tehtävissä tietotekniikan palvelutuotannon yrityksissä tai joillakin muilla toimialoilla.

Tehtävät: Asiakaspalvelu ja kouluttautuminen.
- Työt: Tarvitsee ohjelmistotuntemusta ja ohjelmointitaitojen lisäksi ongelmanratkaisutaitoja, yhteistyötaitoja ja asiakasosaamista.

Mikrotuki- tai It-tukihenkilö, Atk-tukihenkilö:


Työskentelee: Tietotekniikan laitteiden, ohjelmistojen ja verkkojen tukitehtävissä yrityksissä ja

organisaatioissa.
Tehtävät: Oheislaitteiden, ohjelmistojen ja verkkojen asennukset ja ylläpidot.
Työt: Vastaa yrityksen tai organisaation tietokoneiden, oheislaitteiden sekä verkkojen toimivuudesta.

Sovellustukihenkilö:


Työskentelee: Tietojärjestelmien- ja tietotekniikanpaluissa.

- Tehtävät: Käyttö- ja sovellustukea erityisesti kuvantamisen osa-alueella.
- Työt: Vastaa tietojärjestelmien- ja tietotekniikanpalveluista.

Sovelluskehittäjä:


- Voi työskennellä eri yrityksissä missä kehitetään eri sovelluksia.

- Monissa työpaikkailmoituksissa tarvittiin amk koulutus ja monet sovellukset oli hyvä olla hallussa.

Järjestelmäasiantuntija:


- Työskentelee yrityksissä, jotka tarjoavat konsultointipalveluita tietojärjestelmien ja tietoverkkopalveluiden markkinoille tai hyödyntävät tietojärjestelmiä tai tietoverkkopalveluita organisaatiossaan.

- Koulutukseksi riittää esim. tradenomin koulutus ammattikoulussa.

Atk-suunnittelija:


- Työskentelee tyypillisesti kehitys- ja ylläpitotehtävissä.

- Vaatimuksia on asiakaspalvelun osaaminen, englanninkielen taito ja jatkuva alan kehityksen seuraaminen ja opiskelu.

Webmaster:


- Vastaa verkkosivujen päivittämisestä, kehittämisestä ja ylläpidosta.


Graafinen suunnittelija:


- Vastaa viestien ulkonäöstä.

- Vaatimuksia englannin taito, kaupallinen osaaminen ja kyky asettua vastaanottajan asemaan.


It-alan yrittäjä:


- Pyörittää itse jotain It-alaan liittyvää yritystä.


It-alan myyntineuvottelija:


- Hoitaa tuotteiden mainostamisesta ja hintojen ja muiden neuvottelusta.


ASIAKASSUHTEIDEN YLLÄPITO


Tehtävänä oli tehdä miellekartta aiheesta asiakassuhteiden ylläpito.

Miellekartta:



TYÖHYVINVOINTI


Tehtävänä oli vasta työhyvinvointiin liittyviin kysymyksiin.


1.Mikä on työterveyshuolto? Mitkä sen tehtävät ovat?


- Työterveydenhuolto tarkoittaa työntekijöiden terveyden ja työolojen kehittämisen toimintaa.

- Työterveydenhuollon tehtävät ovat työtapaturmien torjunta, työhön paluun tukeminen, kuntoutuksen ohjaus, sairauksien hoito, työ- ja toimintakyvyn arviointi ja tukeminen ja työterveyden edistäminen.

2.Miten voit itse ylläpitää työkykyä ja työhyvinvointia?


- Itse voi ylläpitää työkykyä ja hyvinvointia liikkumalla, syömällä terveellisesti ja unirytmillä.


3.Miten työnantajasi (pomo) voi edistää työntekijöidensä työhyvinvointia ja työssäjaksamista?


- Työnanteja voi edistää työhyvinvointia esim. hankkimalla työntekijöille mahdollisimman mukavan työpaikan.


4. Kuinka voit huolehtia aivojesi hyvinvoinnista?


- Aivojen hyvinvoinnista voi huolehtia esim. liikkumalla tai lukemalla.


5.Miten positiivinen >< negatiivinen ajattelutapa vaikuttaa hyvinvointiisi? 


- positiivisesta ajattelu tavasta omamieli pysyy iloisena kun taas negatiivisesta ei välttämättä tule kuin paha mieli.


a)Kumpaa olet itse mielestäsi enemmän?


- positiivinen.


b)Voitko vaikuttaa siihen, kumpaa olet? Jos voit, miten? Jos et, miksi?


- voin ajattelemalla kaiken positiivisesti.


6.Vapaa-aikasi: pelaatko paljon pelejä? Kuinka monta tuntia päivässä? Onko määrä sopiva vai liian paljon? Miten määrittelet, että peliaika on terveydellisesti vielä ihan ok?


- 1-2 kertaa viikossa 1-5h on sopiva koska en pelaa joka päivä.


7.Miten liika pelaaminen ja muu ruudun tuijottelu vaikuttaa sinuun?


- Ei juurikaan enään nykyään kun en pelaa läheskään niin paljon kuin vuosi sitten. Pelasin vuosi sitten noin 6-8 tuntia päivässä.


8.Mitä tarkoitetaan terveellisellä syömisellä? Syötkö itse terveellisesti?


- syö aina tiettyihin aikoihin eikä jätä aterioita väliin. En omasta mielestäni koska en syö päivässä juuri muuta kuin neljältä kotona ja sen seurauksena tulee syötyä niitä pieniä ylimääräisiä aterioita.


9.Mikä on tutkimusten mukaan sopiva määrä liikuntaa? Liikutko itse mielestäsi riittävästi? Millaista liikuntaa harrastat?


- 2 tuntia päivässä liikuntaa vähintään mutta mielestäni en liiku tarpeeksi.


10.Laadi parisi kanssa johonkin haluamaasi yritykseen työhyvinvointipäivästä suunnitelma. Eli päivä, jolla työnantaja haluaa kiittää työntekijöitä työskentelystään, antaa heille mahdollisuus virkistäytyä arkirutiineista poiketen, tutustua toisiin työkavereihin vapaamuotoisemmin, eli tehdä jotakin mukavaa yhdessä, ja saada omaan työssä jaksamiseensa vinkkejä. 


a)päivän ohjelma


- Menee esim. Goodmaniin shoppailemaan niin tulee samalla liikuttua.


b) missä toteutetaan


- Goodmanissa


c)millainen tarjoilu


- no ostokset pitäisi ostaa itse mutta työpaikka tarjoaisi vaikka lounaan


d)minkä verran tulisi työnantajalle kustantamaan


- lounaan hinta työntekijöille


e)Miettikää lopuksi, miten myytte päivän työntekijöille! Houkutteleva slogan ja esite tai kutsukirje tms.


- esitteellä jossa lukisi kaikki tieto siitä päivästä ja mahdollisimman värikäs joten herättäisi huomiota ja kiinnostusta.


11.Vastaavalla tavalla, ideoikaa vielä täysin maksuton oman ryhmänne hyvinvointipäivä (tai puoli päivää), mitä se sisältäisi? missä toteutettaisiin? Mitä tarvikkeita tarvitaan? kuinka toteutettaisiin? mikä päivän idea olisi?


- esim. juuri Goodmaniin kahville, Goodmanissa, omasta takaa vähän rahaa, iltapäivällä kevennykseksi, melkein ihan sama mikä päivä mutta ei koulu ajan ulkopuolella koska kukaan ei pitäisi siitä.




LÄHTEET:

www.kela.fi/tyoterveyshuolto

http://www.ttl.fi/fi/tyoterveyshuolto/mita/sivut/default.aspx

TYÖELÄMÄN ABC


Tehtävänä oli tehdä esitys työelämästä.



SELKEÄ SÄHKÖPOSTI


- Lyhyt viesti

- Ytimekäs
- Oikeinkirjoitus
- Asiallinen otsikko
- Kirjakielellä kirjoitettu
- Tärkeä sisältö
- Tervehdys ja lähettäjän nimi
- Asiallista tekstiä
- Selkeää tekstiä
- Huolella tehty
- Menee suoraa asiaan


TYÖNHAUN UUSIMMAT MENETELMÄT

Rekrytointi alkaa työpaikan työvoiman tarpeesta ja päättyy lopulta enemmän tai vähemmän näkyvän haun jälkeen oikean työntekijän löytymiseen.

Näkyvä työnhaku = Yritys etsii työntekijää joka itse tai jokin rekrytointi yritys etsii sen puolesta esim. sanomalehdessä oleva ilmoitus.


Näkymätön työnhaku = Yritys etsii työntekijää mutta ei ilmoita siitä missään vaan työntekijän pitää itse löytää yritys joka tarvitsee työvoimaa esim. kontaktien kautta.


Avoimen hakemuksen hyvät ja huonot puolet:


+ Hyvä tapa lähestyä yrityksiä jos omista kontakteista ei ollut apua.

+ Saattaa päästä haastatteluun.
+ Paremmat mahdollisuudet esitellä itsensä yrityksen rekrytoinnista vastaaville.

- Pikainen haastattelu.

- Vaatii kommunikointi kykyä.
- Tarvitsee tietoa ennestään yrityksestä mihin hakee.


Työpaikka ilmoituksen hyvät ja huonot puolet:


+ Helppo löytää jos on paljon ammatillista osaamista.

+ Pääsee helpommin haastatteluun jos liittää persoonallisen työhakemuksen.
+ Tehokas työmarkkinoilla joissa on alhainen kilpailutaso.

- Joskus yritykset saa paljon työhakemuksia jotka eivät sovi työhön.

- Vaatii systemaattista haku- ja valintaprosessin seurantaa.
- Vaatii erinomaisia neuvottelutaitoja.


Rekrytointi yrityksen hyvät ja huonot puolet:


+ Vähentää kilpailijoiden määrää

+ Kun rekrytointiyritys on saanut valittua ehdokkaat on itse yritys kiinnostuneempi lukemaan

- Edellyttää todella hyviä kommunikointitaitoja



Yhteydenotto kirjeiden hyvät ja huonot puolet:


+ Plussia ei juuri ole mutta jos mikään muu ei ole onnistunut niin tätä kannattaa kokeilla.


- Todella alhainen vastaus prosentti

- Edellyttää suurta yhteydenotto määrää


Monissa työnhauissa auttaa nykyään jos tekee hakemuksen videomuodossa tai on todella persoonallinen hakemus.

ETÄNEUVOTTELU YHTEYDET

Google Hangouts - Googlen kehittämä pikaviestinpalvelu, jolla voi lähettää pikaviestejä ja videopuheluita.


+ Monipuoliset pikaviestit

+ Videopuhelut 2-10 ihmistä
+ Mahdollisuus striimata livenä suoraa Youtubeen
+ Ilmainen

TeamViewer - Etätukeen, etäkäyttöön ja online-tapaamisiin suunniteltu ohjelmisto, johon koko maailma luottaa


+ Luotettava

+ Ilmainen
+ Tukee monia alustoja

Teamspeak- Kaikki alkoi vuonna 1999 henkilökohtaisena projektina ystävä ryhmälle, jotka tapasivat toisensa pelaamalla online-peliä.


+ Mobiili mahdollisuus

+ Hyvä äänen laatu
+ Ilmainen

Jitsi Meet


+ Toimii selaimessa

+ näytön jakaminen mahdollista

Skype - [ˈskaɪp] on alun perin Niklas Zennströmin kehittämä kaupallinen VoIP-palvelu sekä pikaviestintäohjelma.


+ Mahdollista jakaa näyttö 2 hengen puhelussa

+ Ilmainen, Lisäosat maksavat
+ Monen hengen puhelut

Skype ja Teamspeak olivat todella helppo käyttöisiä ja selkeitä



MISTÄ PALVELU MUODOSTUU?


Palvelusta saatava käsitys:

  • Itse palvelupaketti
  • Tapa, jolla se tarjotaan
  • Palvelusta saatava hyöty 


Mitkä ovat palvelun ja tuotteen eroja?
Palvelu on jokin asia mitä joku tekee puolestasi yms. Esim. parturi
Tuote on taas joku käyttötavara tai jokin asia/esine. Esim. tietokone


 Aineeton palvelu-esimerkki:


       Hammaslääkäri


      Ydinpalvelu: hampaan paikkaus


      Lisäpalvelu: täydentävät ydinpalvelua, lisäävät käyttökelpoisuutta: suunhoidon neuvonta, ilmaisnäytetuotteet


      Opastavat palvelut: vastaanottotiski ja neuvonta, palvelukuvasto, reittiviivat jne.


      Viihtyvyyspalvelut: miellyttävä odotustila, lehtiä, rauhallista taustamusiikkia, viherkasveja, sohva/ nojatuolit, tv jne.


       Muista hinnoitella nämä kaikki!!


 Konkreettinen tuote + palvelu


              Auton osto ja huoltopalvelupaketti


       Ydin: auto ja helppo ajettavuus


       Lisä: asiantunteva neuvonta/ huoltopalvelut/lisämyynti-arsenaali/ katsastuskäynti asiakkaan puolesta


       Opastava/ viihdyttävä: opasteet liikkeessä/ tuotekuvastot, vertailulistaukset/ huoltokirjat/ A4-infot lasissa/ kahviautomaatti/ lasten leikkinurkkaus/ mahd. myyntikoju


Palvelemisen muotoja:
Etsi ja mieti esimerkkejä eri organisaatioista!


       Palvelun aste


       Asiakkaan oman osallistumisen määrä vaihtelee


       Vuorovaikutuksen taso:


      mikä osuus koneilla, laitteilla, ihmisillä (vrt. kirjasto)


       Vuorovaikutteinen palvelu - gigantti


       Itsensä palvelu - Goodmanin s- marketin itsepalvelu kassa


       Avustava palvelu - Goodmanin s- marketin itsepalvelu kassa


       Koneellinen palvelu - pankin nettisivut




Aineettoman palvelun saatavuus:
Kuinka potentiaalisen asiakkaan voi tavoittaa? Mitkä voivat olla haasteita, jossa tavoittaminen onkin vaikeaa? Miten näitä haasteita voisi välttää?


       Henkilökohtaisesti - tapaamisessa - miten saa sovittua tapaamisen - keksii jonkun tavan millä tavoittaa asiakkaat


       Sähköisin viestimin - Sähköposti - asiakkaan sähköpostia ei tiedetä - kerää sähköposti listaa


       Kirjallisesti - Kirje - ei tiedä osotetta - kerää kaikki tiedot kun asiakas  esim. tilaa jotain


       ”Suusta suuhun” - Puhelin - ei tiedä puhelin numeroa - numerohausta kysyy


Lisäpalvelujen saatavuus:
Mieti esimerkkejä eri yrityksistä!


       Kotiinkuljetus = Kotipizza


       Lajittelupisteet = Gigantti


       Tuotteen huolto = Gigantti


       Asiamiesposti = esim. valintataloissa on posti yleensä


       Ojentamispalvelu


       Huomio ympäristöasioihin


Mistä palvelun laatu muodostuu?


       Muodostuu sellaiseksi kuin A (=asiakas) sen mieltää


       Kaikki seikat, minkä pohjalta A saanut mielikuvansa, vaikuttaa


       Organisaation suunnitelmallinen viestintä


       Kuulopuheet


 Tuotteen/ palvelun merkitys asiakkaalle:


       Tuote tai sen puute toimii oman itsen jatkeena


       Niiden avulla helpompi kertoa itsestä


       Ostettu tuote edustaa unelmaa, mitä A haluaisi olla


       Mitä A tuntee tuotetta käyttäessään?


       Millaisena A näkee itsensä tuotteen kautta?


       Torjuttu tai verhottu TARVE


       Salainen halu herättää naapurissa kateutta???


REKLAMAATIO

Luimme Hämeen sanomista 5.lokakuuta julkaistu julkaisu Etkö saanut ravintolassa, sitä mitä tilasit?

Tehtävänä oli tehdä siitä tiivistelmä.


Julkaisussa kerrottiin siitä että vaikka tuote tai palvelu ei toimisi ei se aina ole valmistajan vika.

Tuotteesta kannattaa valittaa ennen kuin sitä käyttää.
Parempi valittaa paikan päällä kuin kertoa siitä somessa monille sadoille kavereille raivota.

ASIAKASPALVELU JA PALVELUTILANTEISIIN VALMISTAUTUMINEN


1. Miten voit valmistautua asiakkaiden kanssa tehtävään palvelutilanteeseen etukäteen, ennen asiakkaan tuloa?

a)  elintarvikeliikkeessä, jossa asiakkaina tavalliset kuluttajat?
-Osaa kertoa suunnilleen tuotteista tarvittavaa tietoa, Tietää missä minkäkin kategorian tuotteet sijaitsevat ja muistaa tervehtiä.
b) ohjelmistoja tuottavassa liikkeessä, jossa asiakkaana on yritys ja sen kolme edustajaa?
-Osaa kertoa positiivisia asioita ohjelmistosta, Tietää ohjelmiston hinnan.

2. Asiakkaan/ asiakkaiden läsnä ollessa, kuinka palvelisit heitä? Miten palvelutilanne muuten eroaa yllä olevissa A- ja B-tilanteissa toisistaan?

- B olisi varmaan tilanne jossa pitäisi olla siistimmät vaatteet, B panostaisi tuotteesta kertomiseen eniten

3. Asiakaspalvelussa onnistuminen edellyttää useita eri asioita. Kerro omin sanoin esimerkkejä, ja perustele vastauksesi.

- Siististi pukeutunut, koska se luo paremman ensikuvan asiakaspalvelijasta.
- Muistaa tervehtiä, koska se luo paremman ensikuvan asiakaspalvelijasta.
- Osaa eläytyä asiakkaan tilanteeseen, jos tuotteessa on vikaa.
- Tietäisin jotain kyseisistä tuotteista.

4. Asiakkaat väittävät, että suomalainen palveluhenkilöstö ei tarpeeksi kysy asiakkaan toivomuksia, eikä keskustele asiakkaan kanssa tai kuuntele häntä. Mitä mieltä olet väitteistä? Laadi yleisönosastonkirjoitus asiasta, ja perustele huolella kirjoituksesi.

- Olen samaa mieltä. Monessa liikkeessä työntekijät vain katsovat asiakkaita eivätkä tule kysymään tarvitseeko asiakas apua. Monissa liikkeissä on vapaana olevia asiakaspalvelijoita, jotka voisivat tulla kysymään tarvitseeko asiakas apua mutta harvemmin sitä tullaan kysymään. Mielestäni asiakaspalvelijat voisivat olla aktiivisempia.
Perustelen kirjoituksen omasta kokemuksesta. Monia kertoja asiakaspalvelijat ovat vain katselleet että tarvitsenkohan apua vai en eivätkä ole tulleet kysymään.

5. Miten voit herättää asiakkaan kiinnostuksen omalla asiakaspalvelijan luonteella ja taidoilla? Kuvaile useita eri tapoja.

- Kysyy asiakkaalta tarvitseeko apua.
- Tulee vain kertomaan tuotteesta mitä asiakas katselee.
- Muistaa tervehtiä.
- Muistaa hyvät käytöstavat.

6. Kun palvelutilanne on ohi, mitä sinun tulisi tehdä, jotta saat selville, onnistuitko työssäsi?

- Kysyä asiakkaalta onko hän tyytyväinen.
- Kun palvelutilanne on ohi niin asiakas todennäköisesti on iloisella tuulella joten sen näkee jo siitä millainen asiakas on jo tilanteen jälkeen.

TIETOKANTOJEN HYÖDYNTÄMINEN






Tietokantoja:

- pankki
- kirjasto
- koulu
- poliisi


Tietokantoja joissa itse olen:

- pankki
- kirjasto
- koulu
- poliisi

Tietokantoja käytetään melkein kaikkialla missä tarvitaan ihmisten tietoja kokoajan.


Tietokannassa olemisesta voi saada etuja ja tietoa esim. tapahtumista.


Jokin etukortti jolla saat alennuksia.

Kirjastokortti löydetään se kellä kirja on ollut viimeksi jos kirja on hukassa.

IMDB

- tietokannassa olemisesta hyödyt:
  - saat tietoa uusista elokuvia
  - näet arvosteluja
  - voit laittaa arvosteluja
  - näet mitä elokuvia on tulossa



ASIAKASPALVELUN KYSYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA

1. Millainen on mielestäsi hyvä asiakaspalvelija?

- Kohtelias
- Osaa neuvoa
- Kysyy tarvitseeko asiakas apua
- Ystävällinen

2. Oletko itse työskennellyt asiakaspalvelu tehtävissä?

Olen S-marketissa.

3. Millaisia asiakasvalitukset voisivat olla kaupoissa?

- Tuote on vanhentunut
- Tuote on rikki
- Paketti ei sisältänyt kaikkea luvattua
- Tuote on käytetty vaikka piti olla uusi

4. Missä organisaatiossa olet viimeksi saanut mielestäsi hyvää palvelua?

Gigantti ,koska myyjä tuli heti kysymään miten voisi olla avuksi.

5. Jos asiakas ei valita onko se mielestäsi hyvä merkki?

Voi olla koska silloin ei välttämättä ole mitään valitettava mutta aina se ei ole niin.
Välillä asiakas jättää valittamatta ja siirtyy toiseen liikkeeseen jolloin menetät itse asiakkaita

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

KURSSIT

TJK päiväkirja - HTT - 10.12.2018-08.02.2019 Työssäoppi päiväkirja -HTT -23.10.2017-22.12.2017 Treenit 2017-2018 TREENIT 2016-2017 ...